تبلیغات
بازار بورس خرمای ایران (فروش انواع محصولات و فرآورده های خرمایی) - «تحلیلی بر صادرات خرمای ایران»
بازار بورس خرمای ایران (فروش انواع محصولات و فرآورده های خرمایی)
بورس خرمای ایران(خرید و فروش خرما و مركبات)
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


شرکت تعاونی الماس نارنج (سهامی عام) : فروش انواع خرما و محصولات خرمایی ، انواع فرآورده های خرمایی .با ما تماس بگیرید . 09378519339
aghp81@gmail.com
almasnaranj@yahoo.com

مدیر وبلاگ :الماس نارنج
نویسندگان
نظرسنجی
کدامیک از محصولات ما را بیشتر دوست دارید ؟






«تحلیلی بر صادرات خرمای ایران»

    

     ایران با دارا بودن شرایط مناسب برای كشت خرما، از نظر سطح زیركشت دارای مقام دوم جهان، از نظر مقدار صادرات با 1/34 درصد مقام اول و از لحاظ ارزش صادرات با 8/12درصد دارای مقام دوم جهان می باشد. (آمار فائو 2003)

http://dimit.blogfa.comجهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم جهرم

خرما علاوه بر نقش تغذیه ای و درآمدی كه براستانهای جنوبی كشور دارد به عنوان یك محصول عمده صادرات غیرنفتی كشور محسوب می شود و صادرات آن دارای قدمت طولانی است. صادرات خرمای ایران در طی سنوات گذشته همواره در نوسان بوده، بطوریكه در اكثر سالها دارای رشد منفی بوده است.

باتوجه به سیاست های اقتصادی كشور با تأكید بر صادرات غیرنفتی‚ وابستگی كشاورزی مناطق خرماخیز كشور به درآمد حاصل از تولید خرما‚ اهمیت اشتغالزائی خرما در چارچوب توسعه اقتصادی كشور، محدودیت بازار جهانی خرما و رقابت كشورهای تولیدكننده خرما با روشهای نوین تولید، بازاریابی و صادرات لازم است توجه خاصی به این محصول مهم مبذول گردد. در این راستا نیاز است تا با مروری بر ساختار صادراتی خرمای ایران در سنوات گذشته‚ نقاط ضعف و قوت آن مورد تحلیل قرار گیرد و راهكارهای مناسب جهت بهبود وضعیت صادراتی آن پیشنهاد گردد.

صادرات كالاها و خدمات نقش مهمی در اقتصاد كشورها دارد. با رونق گرفتن تجارت‚ همه كشورهای دنیا تلاش می كنند كه با اتخاذ سیاستهای مناسب، این موتور رشد اقتصادی را فعالتر نمایند. لذا رقابت در عرصه تجارت افزایش یافته كه در این میان كشورهائی موفق بوده اند كه یك استراتژی مشخص برای صادرات محصولات و كالاهای تولیدی خود داشته اند.

یكی از ابزارهای شناخت رویكرد صادرات كشورهای مختلف یك استراتژی تجارت‚ تغییرات سهم تجارت یا مزیت نسبی آشكار شده در طول زمان است. یكی از مزیت های كشت خرما‚ آن است كه شرایط مناسب كشت آن در دنیا محدود است و گسترش چندانی پیدا نكرده است. در این شرایط كشور ما باتوجه به اقلیم مناسب برای كشت این محصول در جهان دارای جایگاه ممتازی می باشد. لذا میتوان اذعان داشت كه پتانسیل سطح زیركشت، میزان تولید و عملكرد خرما در كشور بسیار بیشتر از وضعیت موجود است كه با برنامه ریزی اصولی می توان به آن تحقق بخشید.

روند افزایش تولید خرما در ایران به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی بسیار سریع بوده است.

بنحوی كه در سال 1374 به بیش از 780 هزار تن بالغ گردیده  هرچند ایران از قدیم الایام یكی از تولیدكنندگان خرما بوده است اما در صادرات جهانی خرما نقش بسیار ناچیزی داشته است. هرچند قبل از جنگ تحمیلی نیز صادرات خرمای ایران نسبت به صادرات جهانی این محصول اندك بوده اما صادرات آن توانسته است با آهنگ مناسبی رشد كند.

با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359 و درگیری مناطق خرماخیز كشور در جنگ، صادرات ایران از 54 هزار تن در سال 1358 به حدود 550 تن در سال 1359 كاهش یافت و در طول جنگ نیز صادرات خرما بطور متوسط در حدود 15 هزار تن در سال باقی ماند. تا قبل از تحریم اقتصادی عراق‚ این كشور مهمترین صادركننده خرمای جهان بود و سهمی حدود 80درصد از این بازار را به خود اختصاص می داد. اما جنگ تحمیلی صادرات خرمای عراق را نیز با كاهش روبرو كرد و دیگر كشورهای تولیدكننده خرما همچون عربستان و پاكستان فرصت یافتند تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. با پایان جنگ تحمیلی و آغاز تحریم اقتصادی عراق و همچنین به علت تشابه زیاد خرمای عراق و ایران‚ بازار مناسبی برای خرمای ایران ایجاد گردید و صادرات خرمای ایران از سال 1369 به سرعت رشد یافت به نحوی كه با سیاستهای تشویقی صادرات در این سالها حتی سهم ایران در سال 1373 به حدود 50 درصد از صادرات جهان رسید. این برهه زمانی برای خرمای ایران فرصت استثنائی بوجود آورد تا سهم قابل توجهی از بازار را از آن خود كند. اما سیاستهای بازدارنده در سال 1374 همچون پیمان ارزی و تثبیت نرخ ارز‚ صادرات خرما را با بحران جدیدی روبرو ساخت بطوریكه صادرات خرما در این سال تقریباً نصف رقم مشابه سال قبل كاهش یافت. در سال2001 ایران توانسته است فقط 6/13 درصد از تولید خود را صادر نماید، در صورتیكه امارات متحده عربی (29٪ درصد)، تونس (7/41درصد) و آمریكا‌ (23٪ درصد) از تولید خود را به سایر كشورها صادركرده اند. لذا از این نظر ایران نسبت به كشورهای امارات- تونس و آمریكا شرایط خوبی ندارد و باید برنامه های منسجم تری را در این راستا داشته باشد تا نسبت صادرات به تولید خود را افزایش دهد.

قیمت جهانی خرما در طی 10 سال گذشته بنابراصل «كشش ناپذیری تقاضا برای محصولات كشاورزی» روند نزولی به خودگرفته و از كیلوئی 89 سنت در سال 1374 به كیلوئی 48 سنت در سال 1380 رسیده است كه حدود 60 درصد كاهش نشان می‌دهد. این در حالیست كه طی سالهای مزبور قیمت هركیلو خرمای صادراتی ایران به دلیل رعایت نكردن موازین بهداشتی در هنگام برداشت و در مراحل پس از برداشت - عدم سرمایه گذاری مناسب در صنایع بسته بندی و فرآوری - عدم رعایت استانداردهای ملی و بین المللی – عدم آشنائی صادركنندگان به روشهای نوین بازاریابی و چسبندگی به بازارهای سنتی از كیلوئی 43 سنت به كیلوئی 24 سنت كاهش یافته است.

نگاهی اجمالی به بازار جهانی خرما گویای آن است كه طی سالهای 80 -1384 مقدار صادرات جهانی خرما سالانه بطور متوسط 10 درصد رشد داشته‚ قیمت جهانی خرما 1/9 درصدكاهش و ارزش مبادلات جهانی این محصول تقریباً ثابت باقیمانده است و این حاكی از افزایش رشد عرضه جهانی بیش از رشد تقاضای جهانی بوده است.

خریداران اصلی خرمای ایران براساس آمار گمرك در سال 2001 در اروپا كشورهای آلمان  (3/4 درصد) (انگلستان (6/4 درصد) می باشند. هرچند بعضی دیگر از كشورهای اروپائی نیز در سالهای اخیر واردات قابل توجهی داشته اند ولی عمدتاً خرما در این كشورها به مصرف مهاجرین می رسد و به اصطلاح یك محصول مهاجر خور محسوب می شود.

واردكنندگان مهم خرمای ایران در آسیا كشورهای امارات متحده عربی – پاكستان و هند می باشند.

در سال 2001 ایران 49 درصد بازار وارداتی خرمای انگلستان – 2/92 درصد بازار وارداتی امارات متحده عربی و 1/69 درصد بازار وارداتی پاكستان را به خود اختصاص داده است.

كشورهای عضو اتحادیه اروپا با موانع تعرفه ای تبعیض آمیز بین واردات كالاهای كشورهای عضو و غیرعضو كه ایران جزو كشورهای غیرعضو محسوب می شود قدرت رقابتی خرمای ایران را از بین برده  و مانع از ورود آن به كشور می گردند. میزان تعرفه برای ورود خرمای ایران 12 درصد و برای كشورهای عضو 7/7 درصد اعمال می شود.

اتحادیه اروپا به دلیل حساسیت بالائی كه در مسائل بهداشت مواد غذائی دارد معمولاً استانداردهائی سخت تر از شرائط كدكس جهانی اعمال میكند و لذا موانع بهداشتی را به صورت موانع غیرتعرفه ای برای ورود خرمای ایران لحاظ می نماید. قابل ذكر است كه در بسیاری از موارد محموله خرمای ایران حتی شرائط كدكس جهانی را از نظر بهداشتی ندارد. لذا این محموله ها برگشت داده شده و به سایر كشورهای دیگر انتقال داده می شوند.

باتوجه به شرایط بازارهای صادراتی جهان و انطباق با خواسته ها و سلیقه های روز بازارهای جهانی باید ضمن حفظ بازارهای موجود به دنبال یافتن بازارهای جدید در دنیا بویژه آسیا بود. زیرا كشورهای آسیائی همچنان دارای پتانسیل بالا در واردات خرمای ایران می باشند. و این امر زمانی تحقق پیدا می كند كه قوانین بهداشتی روز دنیا در مورد تولید و صادرات خرمای ایران رعایت شود. بنابراین موانع بهداشتی از اصلی ترین موانع صادراتی محسوب می شود كه برای از بین بردن این موانع راهی جز برنامه ریزی در راستای قانونمند كردن و به روز كردن اصول بهداشتی و روش صادراتی وجود ندارد.

 

پیشنهادات :

 

1 – یك برنامه بلندمدت تحت عنوان استراتژی صادراتی برای خرمای ایران تدوین گردد كه این امر ازطریق حمایتها و یارانه های صادراتی – اصلاح روشهای صادرات و بسته بندی – گسترش تعداد بازارهای هدف جهت صادرات خرما و تشویق صادركنندگانی كه خرمای ایران را به كشورهای اتحادیه اروپا و یا بازارهای جدیدی صادر می كنند و همچنین عملی كردن شعار مشتری مداری در بازارهای جهانی خرما صورت گیرد.

2 – تدوین برنامه در جهت ارتقاء سطح بهداشتی خرمای صادراتی و نحوه بسته بندی آن مطابق با معیارهای بهداشتی اتحادیه اروپا و كدكس جهانی از طریق اصلاح قوانین صادراتی و بهداشت نباتی كشور – آموزش باغداران در مدیریت باغ و نحوه برداشت – جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه بسته بندی و فرآوری خرما – مكانیزاسیون عملیات – ایجاد نمایشگاههای تبلیغاتی در خارج از كشور.

3 – تفكیك باغات براساس نوع محصول تولیدی (تولید برای صادرات ‚ تولید برای مصرف بازار داخلی – تولید جهت مصرف صنایع تبدیلی ) سپس تدوین برنامه در مراحل نگهداری ‚ برداشت‚  بازاریابی و غیره در جهت پیشبرد اهداف تعیین شده كه با روش مدیریتی خاص در جهت تحقق هر هدف می توان به آن هدف دست یافت





نوع مطلب :
برچسب ها : تحلیل بر صادرات خرمای ایران، ركود بازار صادرات خرمای ایران، برای صادرات خرمای ایران باید فكری كرد، بسته بندی نامناسب خرما در جهرم،
لینک های مرتبط : راه كار مناسب = راه اندازی بازار بورس خرما در جهرم،
          
چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی